Един от най-красивите тенис кортове в света е в Рим

Ако веднъж видите спортния комплекс Foro Italico, който е домакин на най-големия италиански тенис турнир от почти 70 години, е невъзможно да го забравите.

Разположен на брега на Тибър на най-високия римски хълм Монте Марио, Foro Italico включва не само тенис кортове, но и Водния стадион, атлетическия Мраморен стадион и Олимпийския стадион, където Рома и Лацио провеждат футболните си мачове. Територията на комплекса е изпъстерна с класически римски знаци: високи борове, мраморни статуи и мозайки в античен стил.

Но Foro Italico - италианският форум - е известен преди всичко не като живописна спортна площадка, а като ярък пример за архитектура и пропаганда на италианския фашизъм. Строителството му започва в края на 20-те години на миналия век и се превръща в един от основните архитектурни проекти от епохата на Бенито Мусолини – а градоустройствените амбиции на диктатора са почти ренесансови.

Форумът, първоначално наречен Форум на Мусолини, е замислен да привлече членове на Balilla (паравоенна фашистка младежка организация) към спорта с цел участие на Олимпийските игри през 1940 г., за които Рим претендира да бъде е домакин (в крайна сметка е домакин на летните Олимпийски игри през 1960 г.) Изградена е като тренировъчна база на Фашистката мъжка академия по физкултура, намираща се на същото място (сега седалище на Националния олимпийски комитет). Академията, основана през 1928 г. и съществуваща до края на войната, обучава ново поколение италиански фашисти, идеологически и физически безупречни, които трябвало да станат основата на военната мощ на нова Италия.

За всяка друга държава, компрометираща история като тази на Foro Italico би била източник на неудобство. Но не и в Италия. Първо, красотата на този обект е безспорна. Архитектурата е вдъхновена от монументалната древна римска архитектура и това превръща италианския форум в неописуемо красив. Около Мраморния стадион са разположени 60 псевдоантични скулптури на спортисти: тенисисти от Парма и Рагуза, боксьор от Киети, водолаз от Пола, гимнастичка от Милано, скиор от Болцано. В южната част на комплекса се намира изоставената сега сграда на академията по фехтовка(всепризната перла на модернизма), проектирана от легендата на италианската архитектура Луиджи Морети. Около тенис корта “Никола Пиетрангели” (кръстен е на най-добрия тенисист в историята на страната), някога централна арена на тенис комплекса Foro Italico, стоят още няколко статуи. 

В центъра на Форума се издига 17-метровият 300-тонен обелиск на Мусолини, изработен от ценен карарски мрамор - най-големият монолит, издялан през 20-ти век и почит към Мусолини като основател на новата италианска империя и наследник на римските владетели. Директният път от обелиска до Олимпийския стадион минава през фонтана, 42-тонната сфера в центъра който “символизира силата на фашизма”, а пътят е облицован с мозайки, където древната иконография среща сюжети от най-новата италианска история и съвременна военна техника, фашистка символика и надписи като “Дуче” (Лидер), “Нашият Дуче”, “Дуче, посвещаваме младостта си на теб” и други подобни.

Надписът върху обелиска "Мусолини лидерът" се превърна в обект на национален дебат преди няколко години, когато председателят на Камарата на депутатите на италианския парламент Лаура Болдрини предложи поне да се премахне думата “лидер” от него. Предложението срещна мощен отпор в италианското общество, което не е свикнало да се срамува от миналото си и е чуждо на идеята за пренаписване на историята. Най-често прилаганият аргумент по този въпрос бил: “Християните бяха храна на лъвовете в Колизеума - и него ли ще покриете с чаршаф?”. Така според думите на The Telegraph един "фашистки увеселителен парк” като Foro Italico става домакин на Олимпийските игри само 15 години след края на Втората световна война. 

По същата причина в края на 2014 г. тогавашният премиер Матео Ренци обяви кандидатурата на Рим за Олимпийските игри през 2024 г. Две години по-късно, през 2016 г. кметицата на Рим Вирджиния Раджи я оттегли. Като причина посочи: “Кандидатурата ще вкара италианската столица в допълнителни разходи и огромни дългове.” 

През есента на 2017 г. The New Yorker задава въпроса защо в Италия все още има толкова много фашистки паметници и стига до заключението, че тъй като никога не са правени опити за премахването им или прикриването им, с времето те са загубили своето действително политическо значение и запазват само вечната си естетическа стойност. Точно поради тази причина Мария Шарапова в отговор на въпрос за възможното преместване на римския турнир на по-модерно място, казва: “Обичам това място. То е уникално. Тук има история.”

Не можем да спорим.